Stephanie Kullberg, Kliger Gallery, hon målar tystnaden som sanning.

 

Svanprinsessan, Stephanie Kullberg, Kliger Gallery 25/10-25.
Foto: Mimmie Bon

Sagor, myter och legender

Kliger Gallery, Lund – 18 oktober till 14 november

Konstnär: Stephanie Kullberg

I Stephanie Kullbergs utställning Sagor, myter och legenderKliger Gallery i Lund öppnas en dörr till en stilla och nästan drömlik värld.

Här rör sig människan genom mytens landskap, men utan förklädnad, hon står där i sitt fulla väsen, sårbar och verklig.

Kullberg, utbildad vid The Florence Academy of Art och med en bakgrund som både lärare och prisbelönt målare,

använder sin tekniska skicklighet inte som prydnad, utan som ett sätt att närma sig det mänskliga med allvar och precision.

Kliger Gallery, som med sina välkuraterade utställningar ständigt förmår förena hantverk med samtidens reflektion,

erbjuder här en upplevelse som både är traditionell och djupt samtida. Kullbergs verk påminner om att berättelsen,

myten och sagan fortfarande är platser där våra innersta erfarenheter bor.

Den stilla sanningen

Det första intrycket av utställningen är tystnaden. En tystnad som inte är tom, utan fylld av eftertanke.

Det är en tystnad som uppstår i mötet mellan konstnärens uppriktighet och betraktarens egen oförmåga att riktigt sätta ord på vad som väcks.

Kullbergs målningar är inte högljudda. De talar med låg ton, och därför lyssnar man desto mer.I målningen De vilda svanarna står står en ung kvinna barfota bland svanar.

Himlen ovanför är ljus, nästan försonande, medan marken under henne är mörk och tung.

Hon håller en grön kvist i handen, livets och läkedomens symbol, men hennes blick är varken triumferande eller sorgsen,

snarare stilla, förankrad. Svanarna runt henne är inte dekor, utan del av samma väv.

De står nära, i frid, i närvaro. Här får myten kropp, men inte som saga, snarare som en påminnelse

om människans behov av att känna sig förbunden med världen.

Det är i denna förbindelse som Kullbergs konst blir, med Olle Skagerfors ord, “farlig”.

Skagerfors skrev i ett brev 1979, med hänvisning till Strindberg,

att konsten blir farlig när den bär sanningen med sig, när den inte längre skyddar oss från det vi helst inte vill se.

Kullbergs verk rör sig just där. De skyddar oss inte.

De bjuder oss i stället att stå stilla inför något verkligt, något varsamt men obevekligt sant.

Mellan sorg och uppvaknande

I serien Flickan och kråkan sitter en kvinna i en skog, svept i mörk mantel.

Hennes blick är nedvänd, handen vid kinden, fågeln vilande i famnen. Ljuset är mjukt, men utan sentimentalitet.

Här är världen reducerad till en inre plats. Kråkan, ofta symbol för död, visdom och transformation,

blir både följeslagare och spegel. Kvinnan tycks befinna sig i en tyst kamp mellan att hålla fast och att släppa taget.

I hennes hållning finns både trötthet och ömhet. Den röda tonen vid hennes kjolkant blir en nästan chockartad påminnelse om livets cykler: sår, blod, jord. Här, i mötet mellan det sakrala och det jordbundna, uppstår något djupt mänskligt.

Det är i denna jordkontakt, för att återknyta till Skagerfors, som konstnären hittar sin sanning.

Kullberg målar inte kvinnan som symbol, utan som människa i myten.

Hon låter oss ana kampen om egenmakt, om självdefinition, om att återta berättelsen om kvinnan bortom idealen, bortom blickarna. Hennes måleri blir därmed ett slags andlig realism: lika mycket fråga som svar.

Det osagdas gest

Den tredje bilden, en etsning där en figur döljer sitt ansikte med händerna, fångar något fundamentalt i Kullbergs konstnärskap. Här är allt onödigt borttaget. Kvar finns bara gesten, ett slags inre skrik i tystnad.

Figuren döljer sig, men avslöjar samtidigt allt.

Etsningen fungerar som en kondenserad form av hela utställningens tema: den tysta betraktaren, den som ser men sällan syns. Här blir konsten en plats för både skam och bön, en vilja att försvinna och ett rop efter igenkänning. Det är detta dubbla, denna stilla men intensiva spänning, som gör Kullbergs verk så gripande.

Som Skagerfors påpekade: konsten måste iaktta det synliga för att nå sanningen. Kullberg gör just det.

Hon ser det vi ser, men hon låter det dröja, långsamt, tills det förvandlas till något vi kan känna men knappt formulera.

Ett uppriktigt konstnärskap

Stephanie Kullbergs konst är både en hyllning till hantverkets disciplin och ett uppror mot samtidens ytlighet. Hon söker inte effekter, utan närvaro. Hennes målningar och etsningar är rotade i en lång målerisk tradition, men de bär också på en samtida existentiell oro: en längtan efter autenticitet i en tid av självövervakning och självoptimering.

Hennes verk erinrar om att det finns ett värde i att stå stilla, att betrakta långsamt, att låta tystnaden tala.

Att vara människa i en värld som ofta kräver att vi är något mer, något annat.

Betraktaren måste också vara uppmärksam på hur Stephanie arbetar: iaktta noga hur hon försiktigt omfamnar kråkan, svanen, och hur hennes bara fötter står så fint i kontakt med marken.

Detta är så ljuvligt, vackert och berörande att uppleva, och det gör hon med varje motiv hon speglar i sina verk.

Utställningen Sagor, myter och legender blir därför inte bara en resa genom berättelsernas landskap, utan också en inbjudan att möta det mänskliga, bortom orden, bortom rollerna. Stephanie Kullberg, målar tystnaden som sanningen.

Kliger Gallery visar med denna utställning att konst som bygger på hantverksskicklighet fortfarande kan vara samtidskritisk. När konsten, som Skagerfors skrev, “har sanningen med sig”,

blir den inte bara vacker, den blir nödvändig.


De vilda svanarna, från 2025 Stephanie Kullberg,
Kliger Galleri 25/10-25.
Foto: Mimmie Bon



Ur serien Flickan och Kråkan III från 2025, Stephanie Kullberg,
Kliger Galleri 25/10-25.
Foto: Mimmie Bon


Etsning, från 2024, Stephanie Kullberg,
Kliger Galleri 25/10-25.
Foto: Mimmie Bon
Drömmar, från 2024, Stephanie Kullberg,
Kliger Galleri 25/10-25.
Foto: Mimmie Bon
Ur serien Flickan och Kråkan II från 2024, Stephanie Kullberg,
Kliger Galleri 25/10-25.
Foto: Mimmie Bon

Flickan och svanen, från 2025, Stephanie Kullberg,
Kliger Galleri 25/10-25.
Foto: Mimmie Bon







Sagor, myter och legender, Stephanie Kullberg,
Kliger Galleri 25/10-25.
Foto: Mimmie Bon


Kommentarer

Populära inlägg