Ola Sarri, Båstad
![]() |
| Ola Sarri, verk: nå, når, nådde II, Båstad 18/4-25. |
Ola Sarri – iscensatt stillhet med psykologisk skärpa
Ola Sarri, född 1980 i Kiruna och idag verksam i Båstad, har en ovanlig bakgrund för en konstnär, han är nämligen tidigare psykolog. Denna erfarenhet präglar hans måleri på ett påtagligt sätt. Sarri är självlärd, men hans penselföring, ljusbehandling och känsla för komposition vittnar om en djup disciplin och många timmar av studier, där influenser från Rembrandt, Sorolla och Zorn tydligt går att skönja.
Hans verk är figurativa, ofta porträtt, men långt ifrån konventionella. I Sarris händer förvandlas porträttet till en psykologisk iscensättning, ett känslomässigt landskap.
Färgskalan är återhållen , dova kulörer som förstärker den dröjande, nästan filmiska melankoli som vilar över hans målningar. Blicken i motiven möter betraktarens, ibland med en laddad tystnad, ibland med en lågmäld intensitet. Det är som om hans karaktärer bjuder in oss till en plats där något just har hänt, eller snart kommer att ske.
Att Sarri tidigare varit verksam inom psykologin märks i hans djupa intresse för människan som subjekt. Han arbetar med utvalda modeller, och genom det nära mötet med dem skapas ett porträtt som är lika mycket en inre bild som en yttre.
![]() |
| Ola Sarri, Smoke Break, foto hämtad ur CassArt.co/uk. |
Ett av hans mest hyllade verk, Smoke Break, ett porträtt av hans hustru Hanna, valdes ut till BP Portrait Award 2019–2020, där det ställdes ut på National Portrait Gallery i London samt i Edinburgh och Belfast. Verket bär samma egenskaper som många av hans andra målningar: lågmäld laddning, scenografisk uppbyggnad och ett starkt uttryck.
Sarri bygger sina målningar i flera skikt, där penseldragen ibland tillåts vara tydliga, ibland nästan helt uppblötta i ljus och skuggor. Det är en målmedveten balansgång mellan det kontrollerade och det spontana. Ibland hängs verken upp med stora silverkromade kedjor, en installation i sig, som förstärker känslan av att verken är utställda, nästan utfläkta, för att granskas utan rädsla.
Det påminner om Toulouse-Lautrecs teatrala miljöer, inte till formen men till upplevelsen: man stiger in i ett iscensatt rum, ett skenbart fruset ögonblick i tiden.
Att Sarri är självlärd kan tyckas anmärkningsvärt, men i själva verket är det kanske just det som ger hans konstnärskap dess integritet. Han har skapat sin egen väg, en hybrid mellan konst och psykologi, där uttrycket är det som bär verket snarare än en strävan efter perfektion. Hans målningar är inte bara vackra, de är psykologiska rum att vistas i.
Ola Sarris konst är inte bara något man ser, det är något man känner. Och det är just i detta känslomässiga djup som hans storhet ligger.
Ola Sarri, nummer 144, Axeltorpsvägen 37, Båstad pågår fram till 27 april.
| Ola Sarri, Smoke Break, foto hämtad ur CassArt.co/uk. |
| Ola Sarri, Nattlig monolog, foto: Mimmie Bon. |
| Ola Sarri, Best of dark and bright, foto: Mimmie Bon. |
| Ola Sarri, foto: Mimmie Bon. |
| Ola Sarri, She walks in light, unshadowed, foto: Mimmie Bon. |
| Ola Sarri, Vy över upphängningen, foto: Mimmie Bon. |
| Ola Sarri, Let it alone, follow the grain, foto: Mimmie Bon. |
| Ola Sarri, Shapes, foto: Mimmie Bon. |



Kommentarer
Skicka en kommentar