Edvard Munch - Munchmuseet, Oslo


Mötet med Edvard Munchs verk på Munchmuseet i Oslo.

Vägarna bar till Muchmuseet i Oslo, ett efterlängtat besök som jag varmt rekommenderar.
Dock räcker inte en dag och för att vara ärlig tror jag inte heller att 2 dagar skulle räcka, tippar på att 3 dagar är det som för mig skulle kännas värdigt för att besöka Munchen.

Det är mycket att ta in, det är stora verk, verk som berör, gåshud-upplevelse och förundran är det som jag möttes av vid Munchmuseet

”Munch är en människa som har vågat sina fel som ingen annan. Det är hans storhet”.

Så beskrev Axel Törneman Edvard Munch.



I detta inlägg tänker jag vara personlig. Jag har sedan 15-årsåldern fascinerats av Edvard Munch, satt i mitt flickrum och gjorde en parafras av Munchs Madonna då den tavlan berört mig ohyggligt mycket..utan att förstå varför. Kanske är det så att jag inte förstår allt med konst men en sak vet jag och det är att konst berör mig. Det gör Munch.

Idag är jag 50 år och att möta Munch igen gav mig ett helt annat intryck. Kanske är det livserfarenheten som gjort att jag kan möta Munchs motiv på ett annat plan än tidigare. Nu kan jag inte bara beröras utan också betrakta.

Man får inte glömma att vissa verk är över 100 år gamla och dess motiv är högaktuella år 2023.
Det är inte bara motiv, färgskala, ljuset, material eller storlek som fängslar utan det är helheten.
Att uppleva hur linnéduken åldrats, färgmaterialets patina och rörelsen som penslarna lämnat efter sig som går rakt in i själen.

Måste påminna mig om och om igen att det var under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet som många av verken kommit till. Att förstå vilka kolleger Munchs omgavs av och vikten konsten hade på den tiden, allvaret, nästan som på liv och död.

Det tar tid att titta på verken, att titta på detaljer, materialet och föreställa sig hur verken kom till och varför. The human mountain är kanske det verk som knockade mig fullkomligt. För att inte tala om Andra versionen av förtvivlad. Den andra versionen av Förtvivlad från år 1894, skulle mycket väl kunna illustrera dagens beteendemönster..alla upptagna av sitt medans solnedgången bjuder på det vackraste...håller han kanske i en mobil? Skitsamma för detta motiv är galet bra och så högaktuell.

Det finns mycket att se. Jag rekommenderar att spenderar tid att betrakta, att se och uppleva verken. Restaurangen är bra, mycket bra med god och bra fika och hemgjord glass. Vacker byggnad, 3 våningar med Munchs verk vilka man inte smäller av på 1 timme utan man behöver tid att smälta och ta in. Bra guide och bra information till utställningen. En välarrangerad utställning i fantastisk miljö. Hatten av och jag önskar att jag hade kunnat arbeta på Munchmuseet i Oslo ett tag. 











 

Kommentarer

Populära inlägg