Vernissage 4/6-22 David Louveau på Hovdala Slott


David Louveau, vernissage på Hovdala Slott den 4/6-22!
Välkomna! Foto: Mimmie Bon

 Om utställningen

Det hela började under sensommaren 2021 när jag, Mimmie, besökte keramikern David Louveau i hans atelje utanför Bjärnum. David introducerade mig sin egen teceremoni och berättade för mig om dess ursprung och historia, teskålen som i första anblick var så naturlig, enkel men uttryckte en så genomtänkt känsla öppnade upp en ny värld för mig. En ny värld där te kom att bli konst och där det operfekta blev en skönhet. Det är den resan jag vill dela med dig. 

Välkommen till en utställning om keramikern David Louveau och te som konst.

Vernissage den 4/6-22 Hovdala Slott, Stora Stallets vind.

Utställningen pågår från 4/6-31/8-22. 

Utställningen är mitt examens arbete i min curatorutbildning.


Om David Louveau
David Louveau, keramiker från franska Nya Kaledonien som flyttade till Sverige 2017.
David Louveau har arbetat som keramiker i över 30 år i Canada, Frankrike och nu i Sverige. 
För David är förhållandet mellan uttryck och material viktigt i sitt konstnärskap. 
Det är lerans egenskap som David utgår ifrån och i den processen finns en rik och bred variation av utsökta glasyrer och leror som David utforskar.

Kommentarer

Populära inlägg