Fantasier och form -och en hel del motorsåg...Utställningshallen, Hässleholm

Foto: Del av Claus Beckers träskulptur Tankar.

KONST. Utställningshallen, Hässleholm. Jag ser en utställning med höga ambitioner och med god kvalitet som fungerar fint som en introduktion av 3 konstnärer.

När jag besöker utställningshallen på Kulturhuset i Hässleholm, gör jag det med förutfattade meningar som tyvärr bekräftas. För visst uppskattar jag idén att alla konstformer och uttryck skall presenteras men det finns ett stort MEN. Ja, det MEN är att jag upplever att utställningshallen i Hässleholm hänger eller samordnar verken efter färgskala oavsett myller av verk i olika tekniker och utan någon direkt koppling till varandra. 

Därför tror jag mig veta vad som väntar och hoppas på att så fallet inte skall bli. Dock hade jag fel.. igen. Utställningen "Fantasier och form - och en hel del motorsåg..." visar konstnärerna Åsa Antalffy Eriksson, Tommy B Nilsson och Claus Becker. Åsa Antalffy Eriksson som är teatermålare, illustratör och konstnär skapar skarpa scenografiska bildvärldar som utspelar sig i en glesbefolkad skog besökt av människoväsen. Det är tekniskt skickliga oljemålningar som har en spännande dynamik mellan kontroll över teknik och det omsorgsfulla uttrycket. Vi vaggas in i en natur-drömvärld som är spänningsfylld, lockande och lite omtumlande på en och samma gång, samtliga med magiska undertoner. Som betraktare är det lätt att komma in i Erikssons känsloläge som är fyllda av detaljer, ambivalens och med olika atmosfäriska stämningar att upptäcka. 

Foto: Åsa Antalffy Erikssons Skogens hjärta, olja på linneduk.

Foto: Åsa Antalffy Erikssons Att vara där man är, olja på linneduk.

Dock absorberas jag helt av Claus Beckers träskulpturer, speciellt Uppenbarelse. Det är en man som uttrycker en slutenhet samtidigt som den är utlämnande och värnlös på ett meditativt och utmanande vis. Skulpturen vill upprätta en kroppslig kontakt med mig och kräver min närvaro, det är så vårt möte sker. En annan skulptur jag vill nämna är Tankar som föreställer en försjunken kvinna som står upprätt tryggt och säker med smidesdetaljer kring sitt huvud som på långt avstånd påminner mig om kronhjortens mäktiga krona. Becker hämtar inspiration i filosofin, religionen, sinnen och från naturfolk, han har under sina 39 år som konstnär hunnit med att tälja och fascineras av olika naturfolks kläder vilket vi ser prov på. Becker utvidgar rummet med sina träskulpturer och markerar gränsen mellan den inre och den yttre verkligheten, trots att placeringen av hans verk inte är optimal. Beckers verk får mig att bli varse om vårt sammanhang med naturen. 

Foto: Del av Claus Beckers träskulptur Uppenbarelse.

Foto: Del av Claus Beckers träskulptur Uppenbarelse.

Foto: Del av Claus Beckers träskulptur Uppenbarelse.

Tommy B Nilsson är den som minst överraskar mig, trots sina 50 år som konstnär övertygar han mig inte denna gång. Jag ifrågasätter inte Nilssons skicklighet utan de verk vars färgpalett/motiv för mina tankar till Claude Monets Water Lilies från 1906. Ljus, färg och form är det som annars utmärker Nilsson. Dock känns de verk som tar mest plats i utställningshallen som en imitation av kända verk. Även om övervägande del av Nilssons verk har en intention så överlämnar han sig inte helt. För i de skiktade färglagren anar jag en sorts metafor över kanske en själs innersta skrymslen som inte riktigt når ut. Jag kan ändå inte låta bli att beröras av engagemanget, hur sentimentalt det än må låta.  I denna utställning hade jag önskat att Nilsson kunde vara mindre konventionell och att han kunde kringse normen i hur konst bör se ut. 

Foto: Tommy B Nilsson. verk utan titel 3, 4 och del av verk 5 som för tankarna till Claude Monets Watter Lilies.

Foto: Tommy B Nilssons verk utan titel 7, intentionen finns men Nilsson överlämnar sig inte helt.

Det är inställningen en konstnär uttrycker som oftast tilltalar mig när jag konsumerar konst, där ångest eller vemod balanseras upp med stolthet. Det tycker jag är grunden för all intressant konst. Jag ser en utställning med höga ambitioner och god kvalitet, initiativet är bra men presentationen är anmärkningsvärt förutsägbar. "Fantasier och form - och en hel del motorsåg..." pågår fram till 19 mars på utställningshallen i Hässleholm.

Kommentarer

Populära inlägg