Charlotte Gyllenhammar, Cast/Kast, Skissernas Museum

 

Human Load, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, Cast/Kast, 2020.

Skissernas Museum visas just nu Charlottes Gyllenhammars utställning vid namn Kast/Cast.

Utanför vackra Skissernas Museum möter vi Charlottes Gyllenhammars första verk som är en 5 meter hög skulptur av ett litet barn, i jättestorlek. Ute, Jätte är skulpturens namn och detta verk är som en inträdesbiljett till Gyllenhammars utställning.  Barnet är klädd i en bylsig, stor oformlig overall som skyddar mot oväder men samtidigt är instängd. Med begränsad rörelseförmåga och begränsat synsätt.

 

Ute, Jätte, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, 2020.

Gyllenhammar har gjort många barnskulpturer där barnen ofta fungerar som betraktare eller som en slags förstärkare som skärper våra sinnen och gör oss mer medvetna. Att just se världen genom barnens vinkel, barnens perspektiv, är ett exempel på hur Gyllenhammar kastar om perspektiven. Vänder saker upp och ner för att undersöka villkoren för vår tillvaro. 

Det är just denna gåva som gör konstnären Gyllenhammar så otroligt intressant och spännande vilket gör att jag inte kan motstå att missa denna utställning.

Väl inne i utställningsrummet möts vi av skulpturer, fotocollage och filmverk som på ett lekande vis undersöker gränsen mellan det privata och offentliga. Gyllenhammar arbetar ofta med frågor som rör identitet, utsatthet och villkoren för konstnärligt skapande. Engelskan Cast betyder både gjuta och kasta, vilket Gyllenhammar experimenterar och utforskar med den mångtydligheten i ordet.


Cast, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, 2020, stillbild från filmverk.


Cast, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, 2020.

Cast är också namnet på filmverket som är ett centralt verk där en kvinna våldsamt avgjuts genom att få gips kastad på sig av en grupp människor. Kvinnan utsätts för en våldsam handling där hon till slut är täckt av gips och förvandlad till en skulptur.  Här återkommer Gyllenhammars mångtydlighet, ett konstverk blir till genom att en grupp stöter bort en kvinna som inte rör en min under tiden gruppen kastar gips på henne. Vi betraktar hur ett konstverk blir till. Det är både vackert men också fult att bevittna. Symboliken är att kvinnan blir därmed utstött från samhället, på engelska outcast.  Kvinnan är förkastad och just detta tillstånd "förkastad" är ett återkommande tema i Gyllenhammars utställning.


Night Ascend, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, 2020.



Night Ascend, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, 2020.

Night, Descend, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, 2020.

En annan installation i rummet intill visar en skulptur av en kvinna och moderformen som den är gjuten i. Moderform är grundläggande, för alla våra mödrar är gjutformar.

Läste i en intervju att Gyllenhammar sagt att hennes studio är liksom hennes huvud. Hon menar att hon alltid är under en process med de teman hon tar sig an, typ dygnet runt.

 

Sittande Jätte, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, 2020.

Cast/Kastad är en undersökning av vad det innebär att vara en människa, utslungad i verklighet som oftast är brutal. Gyllenhammar är guld för konstvärlden, med sin analytiska förmåga att vända och vrida på sig själv som konstnär men också på det material & teman Gyllenhammar än väljer att arbeta med.  Resultatet av hennes tankeprocess är fullkomligt viktigt för konsten. I alla fall för denna konstnörd som faller pladask för allt Gyllenhammar tar sig an. 


Battery, Charlotte Gyllenhammar, Skissernas Museum, 2020.

Cast/Kastad pågår fram till 28/2-21 på Skissernas Museum. För dig som blir lika besatt och sugen på mera från Gyllenhammar kan du botanisera i Charlottes Gyllenhammars teckningar av verket Svindeln på nedre våning bland skissernas hyllor! Mums! Don´t miss! 


Samtliga fotografier Mimmie Bon, november 2020, Skissernas Museum.



Kommentarer

Populära inlägg