Art Bomba, PUNK OCH PRINCESSTÅRTA Ystads Konstmuseum

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Under sommaren visade Ystads Konstmuseum en utställning med Art Bomba,  Åke Dahlbom (1950 - 2018) som Mette Wide och Ola Åström curerade. 

Hela utställningsrummet bytte skepnad från konstmuseum till ett rum där konst och liv pulserade kraftigt. Det var en minnesutställning till Art Bomba som genomsyrades av punk i högsta grad, där "fin" konsten helt och hållet fick stå vid sidan av det som Art Bomba hade att uttrycka. 

Var det något Dahlbom kunde, var det just att uttrycka sig, en gåva han tränat på sedan 70-talet då han arbetat som scenograf inom teater och film. Dahlboms politiska medvetande vaknade redan på gymnasiet, han slukade böcker om filosofi och anarkism. Det var också under 80-talet som Dahlbom grundade den fria teatergruppen Darling desperados som hade sitt säte i Malmö. Både arbetet och fritidsintressen färgade Art Bombas konstnärskap som man fysiskt kan ta på i utställningen "Punk och Prinsesstårta."  

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Med punken kom motstånd mot konventioner och kommersialism som var en av grundpelarna som kom att prägla Dahlboms liv. Dahlboms måleri spränger ramarna och speglar sin samtid. Dahlbom föddes i skuggan av kalla kriget, vilket innebar en explosionsartad utvidgning av konstbegreppet, konstnärerna ville börja om från noll och gick fullkomligt till angrepp mot konstens konventioner. 


Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Dahlboms måleri blev till en handling, den tog fäste i den experimentella konsten som väcker intresse och vill göra uppror. Konsten som ville tämja gränser och dyka ner i mörkret för att på så sätt väcka liv i människan. Dahlbom uttryckte sig i flera medier, måleri, installation, film, musik,  text och hans budskap var alltid rak och tydlig. Funeralism var ett återkommande tema som Dahlbom förklarade som "den omöjliga kombinationen av liv och död".

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon


Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Art Bomba spelandes,  Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Det är den nerven som genomsyrar Art Bombas konstnärskap, balansen mellan liv och död. Att vara närvarande eller inte. Prinsesstårta då? Det var en av Art Bombas viktigaste föda för socialt samvaro.

Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Samhällskritiken som var en stark drivkraft i Dahlboms verk, det är ingen oreserverad hyllning till ett utlevande måleri, utan en kritisk historiografi av sin samtid. Det finns inte någon lögn i Art Bombas bildvärld, utan snarare ett brett samförstånd av en konstnär som delar med sig av sin livshistoria som är tillräckligt tilltalande för att hållas undan från offentligheten.  


Art Bomba, Ystads Konstmuseum, 2020, Foto: Mimmie Bon

Mette och Ola gjorde ett fantastiskt arbete med att sammanställa och förmedla ett konstnärskap som vi behöver mera av. Starkaste upplevelsen för mig var Art Bombas arbetskläder som hängde på en galge, den var påfallande, en känsla av en person som levde men som inte finns kvar. Funeralism och finurligt. Må Art Bomba vila i frid.



Kommentarer

Populära inlägg