Peter Köhler, Hidden in Plain Sight, Teckningsmuseet

 

"Hidden in Plain Sight", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

Teckningsmuseet  i Laholm visas nu en utställning av Peter Köhlers, "Hidden in Plain Sight." 

Peter Köhler är född 1971 i Stockholm där han både bor och arbetar. Utbildad vid Kungliga Konsthögskolan och son till två konstnärer. Utställningsnamnet "Hidden in Plain Sight" har en dubbelhet som beskriver Köhlers arbetsprocess, nämligen att något är uppenbart men samtidigt något som är dolt.

"Tods Dream", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

Köhlers väg in i konsten var genom teckning, något Köhler upplever som mer direkt och lätthanterligt. Samtidigt är teckning ett smidigt sätt att praktisera när Köhler är på resande fot. Köhler tycker om att arbeta utomhus och att vara i rörelse, något som speglas i Köhlers verk. Inspiration hämtar Köhler från det outsagda, det folkloristiska, den mörka sagan, fantasin men också från resor och människor han möter. Dessa teman är något som är återkommande för Köhler sedan tonårstiden. 


"Hidden in Plain Sight", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

Köhlers teckningar är en hel bildvärld av historier, berättelser som är noggrant detaljerade och som utspelar sig i olika myllrande scenografiska miljöer. Det finns varken ett slut eller början eller så finns det det, men det spelar egentligen ingen roll. I varje verk finns en rumslighet som är fullkomligt inkonsekvent vilket kan upplevas som att vara i en dröm eller i en hallucination. Rumsligheten utspelar sig både inomhus men också utomhus. 

"Caught You Staring at The Sun", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

Människorna i Köhlers verk är människor han sett eller smygfotograferat och en del har han tecknat ur minnet. Trappor är något som är återkommande i Köhlers verk som en kontrast till det organiska. Köhlers teckningar utspelar sig en värld av mycket växlighet och i en organisk miljö. Både när det gäller figurer och byggnader mm. 

"Harvesting Beauty", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

Trappor som är återkommande är strama i sin form och bryter därmed det organiska. Jag kan inte låta bli att tänka på Poul Gernes storskaliga träpyramid som finns på Wanås Skulpturpark, pyramiden är som en stor trappa, verkets närvaro aktiverar publiken och fungerar som är en livlig mötesplats. Vilket jag verkligen tolkar i Köhlers bildvärld, att trapporna aktiverar samtliga av Köhlers figurer, varelser, människor och djur i det kollektiva sfären.

Det finns massor att upptäcka i Köhlers helt fantastiska bildvärld, relationen mellan figurer, personer i de olika konstellationer. Köhler arbetar både föreställande och figurativt vilket gör att man inte alltid förstår vad som pågår men man är högst närvarande ändå i Köhlers verk.


"Ancestors", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

"Ancestors", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

"Ancestors", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

"Ancestors", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

"Ancestors", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

"Ancestors", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

"Ancestors", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon

Köhlers färgskala sätter stämningen, den inbjuder oss in i Köhlers helt fantastiska bildvärld. Mina absolut favoriter är dragspelsböckerna. De är fullbordade gestaltade eller inte!

"Hidden in Plain Sight" pågår fram till 24 januari 2021 på Teckningsmuseet i Laholm.

"Skeletal", Peter Köhler, Teckningsmuseet 2020. Foto: Mimmie Bon


Kommentarer

Populära inlägg