En värld av liv, Regions museet, Kristianstad

Foto ur:  Utställningen Sötvatten, en värld av liv, Regions museet Kristianstad, 2020
Just nu pågår en tematisk utställning om Sötvatten på Regionsmuseet i Kristianstad. Utställningen pågår fram till den 13 april 2020 och heter Sötvatten, en värld av liv.
På andra våning, i rummet längst bort på Regionsmuseet i Kristianstad hittar man utställningen Sötvatten, en värld av liv. 

Jag möts av stora färgrika belysta ljusskärmar, motivet på ljusskärmarna är fotografier tagna både under och över vattenytan från älvar, åar, våtmarker, sjöar mm.

Det är ett färgrikt rum där jag kan botanisera mig om vårt underbara sötvattens värld och vattenmiljöer, från norr till söder!

Det är Johan Hammars fotografier och filmer som vi kan beskåda på utställningen, Sötvatten, en värld av liv. Hammar är utbildad sötvattenbiolog som sadlade om till naturfotograf och filmare vilket ger utställningen magiska fotografier. Vissa miljöer är för mig väldigt bekanta och jag rör mig lätt genom utställningsrummen då jag fiskar en del när jag behöver avkoppling.


Foto ur:  Utställningen Sötvatten, en värld av liv, Regions museet Kristianstad, 2020
Jag blev nyfiken och fördjupade mig lite om Johan Hammar.  Det visade sig att han spenderat mycket tid vid stranden, när han som barn besökte sin farmor och farfar lantställe vid Mälaren. Johan berättar att han fiskade och snorklade och upplevde därför olika vattenmiljöer, dess invånare, både de under ytan men även ovan ytan. Ett speciellt minne var när Johan såg två gäddor som stod stilla precis under vatten ytan. Det var dessa stunder som väckte Hammars intresse för naturvårdsfrågor mm.


Foto ur:  Utställningen Sötvatten, en värld av liv, Regions museet Kristianstad, 2020

Foto ur:  Utställningen Sötvatten, en värld av liv, Regions museet Kristianstad, 2020
Utställningens syfte är att öka förståelsen och kunskapen om hur livsnödvändigt det är med orörda, levande friska vatten för både människor och djur. Hur småskalig vattenkraft försämrar möjligheter för lekande fiskar i vattendrag och hur fåglar bidrar och gynnar naturen att återskapa våtmarker mm. Sötvatten, har interaktiva stationer där jag som besökare har möjlighet att upptäcka och lära mig mer om vattenmiljöer.

Utställningstexterna är kort och precisa, vilket gör att jag som besökare håller kvar energin genom de tre utställningsrum som utställningen ockuperar på Regionsmuseet.


Sötvatten utställningen riktar sig till en stor målgrupp, allt från barn i förskoleåldern till vuxna men också för människor som är nya i vårt land, som ett sätt att introducera vårt lands fantastiska natur.

För jag tror starkt på att genom kunskap så värnar vi mer om den värld vi lever i.


Foto:  Utställningen Sötvatten, en värld av liv, Interaktiva stationer, Regions museet Kristianstad, 2020

Foto ur:  Utställningen Sötvatten, en värld av liv,  Johan Hammars fantastiska fotografier,  Kristianstad, 2020
Foto:  Utställningen Sötvatten, en värld av liv, Interaktiva stationer, Regions museet Kristianstad, 2020

Foto ur:  Utställningen Sötvatten, en värld av liv,  Johan Hammars fantastiska fotografier,  Kristianstad, 2020


 Det är bara att ta med sig familjen, vänner och kanske nya vänner för att inspireras av under ytan!  Till utställningen finns pedagogiska aktiviteter som är kopplade till utställningens syfte som Regions museet anordnar och som förhöjer besöket av Sötvatten utställningen.

Johan Hammar har också givit ut en bok som är mer omfattande som finns till försäljning för de som vill fördjupa sig mera!


Kommentarer

Populära inlägg