Utställningsmodell

Foto: Utställningsmodell för utställningen med arbetsnamnet "Fjädertjuvar genom tiderna."

Avslutade nyligen en kurs som ingår i programmet för curator på universitet i Linköping. Vårterminen handlade om att analysera utställningar och att skapa en utställning.
Att göra en utställning har omfattat att göra utställningsposter, utställningssynopsis, utställningsmodell, utställningstexter mm. Jag valde att göra en utställning med arbetsnamnet "Fjädertjuvar genom tiderna." Tanken är att diskutera skönhetens besatthet och konsekvenserna av dess handlingar som de exotiska fåglarna betalar med sina liv.

Nöjer sig människan med att enbart bevittna skönheten utan att äga den? Hur långt är människan beredd att gå för att vara exklusiv? Är människor beredda att riskera sin frihet för att förverkliga sina drömmar eller för att vara en statusmarkör? "Fjädertjuvar genom tiderna" är en historisk utställning som behandlar brottet om att äga skönheten där döda fåglar, rika män och kvinnor fullkomligt hamnar i fjädernoja. När jag precis hade börjat min kreativa process med utställningsidén såg jag att Världskulturmuseet i Stockholm hade en utställning som hette En värld av fjädrar. Dock såg jag att deras inriktning var en annorlunda än den jag tänkt mig.  Så därav tänker jag inte genomföra utställningen som det fanns tankar om då jag skrev min synopsis. Nå, nu är den klar och alla dokument är inlämnade, nu känner jag att en ny utställning håller på att födas. En utställning för att skapa en dialog.
























Kommentarer

Populära inlägg