Anike Joyce Sadiq, You never look at me from the..



Anike Joyce Sadiqs : You never look at me from the Place which I see you,, Wanås Konst 2019
You never look at me from the Place which I see you, är Anikes Joyce Sadiqs videoinstallation på Wanås konst sommaren 2019. Utställningsrummet är mörk och ligger på ovanvåning på konsthallen. Väl in i utställningsrummet möts jag av en projektor och en stol, på stolen hänger det ett par hörlurar. Jag vänder mig om för att beskåda vad som projiceras på väggen. På väggen ser jag konturer av en kropp mot vit bakgrund. En svart skugga. Jag står länge och beskådar hur kroppen (skuggan) rör sig på bildskärmen. När jag bestämmer mig för att sätta mig på den enda stolen i rummet, blir jag genast en del av Anikes Joyce Sadiqs konstverk.

Min skugga möter den skuggan jag ser på bildskärmen. Jag sitter stilla och skuggan som möter mig rör sig från sida till sida. Jag blir sittandes och väntandes på vad som nu kommer att ske. Sakta tar jag på mig hörlurarna och ur de hör jag ljud från platsen där skuggan spelades in. Movements. Rörelser.  Kroppen på bildskärmen är central och kommunicerar genast med mig som betraktare. Gränsen mellan mig och skuggan är ytterst. Är det en skulptur jag beskådar? Kan skulptur vara rörlig eller är en skulptur något som är centralt och statisk?

Jag reser mig ur stolen och då stiger en besökare in i utställningsrummet och verket: You never look at me from the Place which I see you, Hen ser att jag precis rest mig ur stolen och väljer då att gå och sätta sig meddetsamma. Hen tar inte på sig hörlurarna utan frågar mig om vad som skall hända. Jag svarade, titta på väggen. Hen reflekterar inte på att hen precis blivit inbjuden i Anikes verk.

Sadiqs installation kräver nästan två personer och att en av de betraktar konstverket då den andre sitter på stolen. Det sker något magiskt och vad det är tycker jag att man som besökare får uppleva. Inget lämnas till slumpen. Det gör inte Anike Joyce Sadiq utan Anike ställer frågor om identitet, kommunikation och utanförskap. Det krävs en person att aktivera verket: You never look at me from the Place which I see you. Brilliant. Utställningen vara till den 18 september 2019 på Wanås Konst.

Anike Joyce Sadiqs : You never look at me from the Place which I see you,, Wanås Konst 2019

Anike Joyce Sadiqs : You never look at me from the Place which I see you,, Wanås Konst 2019

Kommentarer

Populära inlägg