Zidi Holster, Garnisonen, Hässleholm

Presentationsbordet, påskrundan 2019, Zidi Holster

På Garnisonen i Hässleholm finns ateljéverkstaden för flera konstnärer och där finns bland andra min sambo Zidi Holster.  Att skriva om min sambos konstnärskap är lite komplicerat då jag självklart är färgad av den kärlek jag hyser för honom, dock skall jag försöka.

Zidi är en ung/gammal konstnär som började sin kreativa och konstnärliga karriär som graffitimålare, utbildad konstnär i bland annat vid Umeås Konstskola. Född den 10 februari 1989.
Zidi målar i olja, arbetar även med installation, skulptur, grafik, foto, skiss-och teckningsteknik.

Varje utställning som Zidi producerar är aldrig den andra lik och som besökare vandrar man genom olika färgpaletter beroende på årstid, fragment, sinnestillstånd eller Zidis vilja att avbilda det vackra. Ateljén byter skepnad inför varje utställning och som besökare möts du alltid av en vacker presentation av hans alster.

Avbildningar av platser han besökt eller som han ser då han är på resande fot antingen till havet eller naturen som är en del av Zidis liv. Jag vågar påstå att Zidi är en livskonstnär, allt han gör, gör han med en otrolig kärlek omsorg och respekt. När man har de tre ingredienser i sitt liv då kan man avbilda ljuset i mörkret och mörkret i ljuset utan att det känns påfrestande eller tillgjort.

När en människa rör sig vid havet och skogen så finns det en giltighet och äkthet som är svår att motstå. Zidi gör sig aldrig till, varken i livet eller i sitt konstnärskap.

Som sambo möts jag alltid av handskrivna meddelanden, vackra fiskeplatser, spännande naturupplevelser och romantiska hälsningar. Då och då glänser punken igenom och med den en skörhet som hans skisser och teckningar kan bevittna. Dock är livsglädjen alltid närvarande i allt han gör.


Verk Zidi Holster, trä-skulptur, installation.




Fotovykort, Zidi Alster

Verk Zidi Holster, olja.

Verk Zidi Holster, olja.

Verk Zidi Holster, olja.

Skisser av Zidi Holster

Verk Zidi Holster, olja.

Verk Zidi Holster, olja.




Verk Zidi Holster, olja.



Verk Zidi Holster, olja.

Grafik, Zidi Holster

Verk Zidi Holster, olja.


Äldre alster, Zidi Holster

Äldre alster, Zidi Holster

Äldre alster, Zidi Holster

Äldre alster, Zidi Holster




Kommentarer

Populära inlägg