Plastic Oceans, Plastic Storm, Hanna Hellsten






"Människans nedskräpning av haven är för mig som en mardröm" , säger Hanna Hellsten. "Som barn kunde jag ha mardrömmar som liknade detta, men jag visste då ändå att det inte var på riktigt. Nu har mardrömmen blivit verklig, och det jag känner är absolut förtvivlan!" 

Det är så Hanna Hellsten beskriver det hela, hennes utställning speglar tankesättet och konsekvenserna från det mänskliga konsumtionssamhället som möter besökaren och berörs du inte så finns du inte skulle jag vilja påstå. 

Utställningsrummet är fyllt med fysiska objekt som jag besökare känner igen från mina upplevelser av havet. Som hobbyfiskare har jag ibland fiskat upp klädesplagg, nät, flaskor, tamponger, lina, rep mm.. Så ja, Plastic Oceans, Plastic storm är ett förtvivlat rop på hjälp!

Jag skriver under hennes fantastiska utställning som pågår från den 3/7-18/4 2019 på Passagen Linköpings Konsthall.

Samtliga foton är tagna på Passagen den 28/3-19 och är Hanna Hellstens verk.

























Kommentarer

Populära inlägg