En riktigt cheesy utställning, ART, Olle Schmidt



ART står det utanför lokalen på Storgatan 54 i Linköping. Tittar du in i lokalen så kan du inte gå miste om konsten. Det är Olle Schmidt, Mattias Hofvendahl och Fredric Ilmarson som serverar
punkkonst enligt mitt tycke. Min första spontana intryck var: Så härligt punkigt, rebellisk och modernt. Ren rå konst utan etiketter och utan förklaring på vad jag som besökare måste förstå.
Jag blev bjuden till deras vernissage av en kurskamrat som jobbar på Passagen, efter klockan 20 begav vi oss till ART-vernissage. 

Några av konstnärerna jobbar som tekniker mm på Konsthall Passagen i Linköping, de bestämde sig för att fixa en kort utställning vilket jag idag fick uppleva och som jag sent kommer att glömma. 




Jag pratade en stund med Olle Schmidt som tog initiativet till utställningen då jag ville veta VARFÖR! Olle berättade för mig att han som konstnär känner att han tvingas in i ett fack där han som konstnär inte vill vara i, men känner att han mer och mer tvingas in i att vara. 
Att inte kunna utföra det man brinner för och det man är, då tanken på ekonomi och att sälja tavlor ligger i fokus och som ett stopp för att kunna utöva det man är utbildad till. Det moderna utställningsrummet och de vita väggar som mer och mer bär konsten i ett nästan själlöst rum.
Det var ett intressant möte som påminner mig om min sambos inställning till konst och hans fantastiska förhållningssätt att inte ge vika för det han tror på som konstnär. Att inte styra och inte heller göra anvisningar på hur han vill att man skall titta på hans tavlor.







ART utställningen är inte bara en rebellisk utställning utan jag tror på att ju fler utställningshallar vi har, regionala, lokala, kommunala mm ju närmare konsten kommer vi människor. 
När du kommer in i Linköping eller åker ut ur Linköping med tåg så möts man av ett citat som är så sant: Konsten gör livet större än konsten och ART-utställningen tillsammans med Linköpings konstutbud lever verkligen upp till citatet! Utställningen pågår fram till lördag den 30/3 och finns på Storgatan 54 i Linköping. 
























Kommentarer

Populära inlägg