Sophi Vejrich, Passagens konsthall Linköping



Verk: Foto, Återkommer med titel då jag slarvade bort min anteckning, Sophi Vejrich. 
Fotografi Curatorn&Konstnären

 Besökte Passagens Konsthall i Linköping och tittade på Sophi Vejrich utställning som går under namnet "A leak in the underworld". Jag blev galet lycklig av att besöka hennes utställning, den innehåller vackra konstverk med sarkasm som grav accent. Brilliant i min smak. Jag roas av  konstverk som omfamnas av mångtydlighet. Det ger mig som betraktare plats att vara delaktig i konstverken. Jag tvingas liksom in i konstverk för att på olika sätt finna min väg att ta mig ur fast då på ett värdigt sätt då satiren och dess motkraft är högst närvarande. "A leak in the underworld" består av femtontal verk, objekt, fotografi samt video, vilket gör att jag som åskådare får stimuli och utställningen blir därmed energisk och spännande.



Verk: The innocence of a Parasite,  Sophi Vejrich. Fotografi Curatorn&Konstnären

Inget är förgivet och det bästa av allt är att jag kan skratta mig ur situationen också, för vissa verk som Sophi Vejrich skapat är fantastiskt roliga med gott distans till dagens mycket allvarliga samhällsdialog där narcissism värderas högt. Som textilnörd älskar jag Sophis val av material och teknik. Enkla material som Sophi tagit väl hand om och som skulle kunna avslöja en fantastisk modeskapare då konstverken är fantastisk välskapta.


Verk: Leader of the woolfpack, Sophi Vejrich. Fotografi Curatorn&Konstnären

Verk: The ceremoni of air, Sophi Vejrich. Fotografi Curatorn&Konstnären

Verk: The ceremoni of air, Sophi Vejrich. Fotografi Curatorn&Konstnären
Jag möter en konstnär som gör medvetna drag, som först visar besökaren in i ett rum för att sedan låta oss ta del av hela utställningsrummet. Skickligt och med en sådan befrielse. Jag kan betrakta hennes alster från flera håll, jag kan komma hennes alster väldigt nära eller välja att betrakta på avstånd.
Gäller både fysiskt som psykiskt. Vilket är gött.

Verk: Now you see me, Now you don´t, Sophi Vejrich. Fotografi Curatorn&Konstnären

Verk: Återkommer med titel då jag slarvade bort min anteckning, Sophi Vejrich. 
Fotografi Curatorn&Konstnären

Verk: Återkommer med titel då jag slarvade bort min anteckning, Sophi Vejrich. 
Fotografi Curatorn&Konstnären

Nu menar jag inte att jag skrattar mig igenom utställningen utan skrattet kommer främst då jag finner symboliken och det tvetydliga som uppenbarar sig i verkens namn också.


Verk: Pink Palace, Sophi Vejrich. 
Fotografi Curatorn&Konstnären

Visst är det vackra så ofantligt vackert när det vilar något melankolisk över det.
Jag rekommenderar fett Sophi Vejrichs utställning och jag måste erkänna att jag har hennes alster kvar på näthinnan. En utställning som känns modern, aktuell, medveten och med glimten i ögat.


Kommentarer

Populära inlägg