Östergötlands museum och smultronställe


Besökte Östergötlands museum som visar utställningen "Det blå skåpet" som är en resa i östgötsk folkkonst. Det är en färgstark utställning med inslag av allmogemåleri, trasmattor, spektakulära ljuskronor mm. Samlingen är en del av Länsmuseet egna samlingar och inlån av privatpersoner och länets hembygdsföreningar.








Utställningen har flera aktiviteter för barn såsom ljudmemory och tipsrunda mm.

Utan tvekan är jag mycket svag för butiker som museum och konsthallar erbjuder. Där finner man alltid intressanta böcker, konstnärsmaterial, konstkort mm. Ok, min reflektion då.. då jag är färgdesigner så kändes utställningen brokig, för mycket av allt utan en omfamnande tråd, kulörer, färgad belysning, färgreflektioner mm. Att arbeta med färg kräver ett viss fokus, att arbeta med färgbelysning kräver ännu mera fokus då färg är det första som ögat upplever...frågan är då om man inte riktar uppmärksamheten på själva rumsupplevelse...och börja man titta på den så ser man nackdelarna i rummet...eller inte.. Dock är det verkligen en färgexplosion som när man var på disco.



Konstkortställningarna på museum och konsthallar brukar oftast marknadsföra 
lokala konstnärer, vilket jag tycker är intressant.

Denna tyckte jag var så komisk på många sätt.

Det blev en stund på stan efter besöket på Länsmuseet och jag fann en så vacker blomsteraffär som jag blev alldeles förälskad i. Det heter Bloomingdesign. Här finner du blommor, inredning och vackra kläder..en riktig guldgruva.

Brudslöja

Bomullstjälk

Lagurus










Guldgruvan blir ännu giftigare då längst in i butiken hittar du ett fantastiskt café. Atmosfären är magiskt. Vackert, vackert vackert....



Nu sitter jag på resecentrum i Linköping och väntar på att få åka hem till de människor jag älskar allra mest. Full av utställningsteknik, matad med konst/formgivning och med full längtan att komma hem. Imorgon tänker jag presentera en kvinnlig konstnär som "blow my mind" fullkomligt.


Kommentarer

Populära inlägg