Lotte Laserstein, ett delat liv, Moderna Museet, Malmö

 

Lotte Laserstein, Moderna Museet, September 2023. Foto Mimmie Bon


Moderna Museet i Malmö visar nu Lotte Laserstein i utställningen Lotte Laserstein, Ett delat liv som är en retrospektiv över den tysk-svenska målaren och hennes konstnärskap.

Laserstein växte upp och slog igenom i Tyskland, men levde i Sverige från 1930-talet fram till sin död 1993.

Det är första gången som Lasersteins tyska och svenska verk visas tillsammans och detta görs på Moderna Museet i Malmö

Det är en fröjd för ögat och hela mitt väsen att se traditionell måleri som fortfarande fångar intresset och väcker känslor i såväl uttryck, teknik som i sitt måleri.


Lotte Laserstein, Framför spegeln, 1930/31, Moderna Museet, september 2023. Foto: Mimmie Bon 


Laserstein var en av de första kvinnliga elever som tidiga 1920-talet tog sin examen vid Konsthögskolan i Berlin, trots sin begåvning hade hon redan belönats med medaljer för sitt måleri. 

Laserstein intresserade sig mest av att porträttera den så kallade "nya kvinnan", sportig, självständig och gärna kortklippt, som hon själv i porträtt ur denna tid.

När Hitler kom till makten 1933 begränsades Lasersteins möjligheter helt, med judisk morfar och farföräldrar stämplades Laserstein som trekvartsjudinna enligt Nurnberglagarna.

1937 reste hon till Stockholm för att gå på en väninnas bröllop och får kontakt med en gallerist som bjuder in henne att ställa ut i Sverige. I december månad samma år tog Laserstein med sig sina viktigaste målningar och går i exil.

Lasersteins nya liv i Stockholm som konstnär består att på uppdrag måla porträtt och tar sig då fram på tillfälliga arbetstillstånd tills hon får kontakt med judiska förbundet i Sverige. 

Laserstein gifter sig med en äldre sjuk man och blir därmed svenskmedborgare. 

Det var först då Laserstein kunde känna sig trygg. 

Denna trygghet kom att prägla hennes konstnärskap. 

I ett brev till sin vän, favoritmodell Traute Rose i Berlin skriver Laserstein följande; "Sverige är vackert, människor är vänliga men trots all medkänsla också oberörda". Lasersteins målningar hade inte gjort större succé i Sverige, ansågs tunga och alltför traditionella. Laserstein skriver: "Men då man i ett porträtt fortfarande önskar känna igen naturformer är mitt arbete trots allt uppskattat, privat mera än i pressen".

Lotte Laserstein, Bröderna Gedin, 1942, Moderna Museet,September 2023.
Foto Mimmie Bon

1942 porträtterar Laserstein bröderna Hans och Per Gedin, två välklädda pojkar, i yngre tonåren, den ene läser en bok och den andre har en leksaksplan i handen båda två ser tillbaka på oss med helt öppen och oskyldig blick. På väggen bakom båda pojkarna finns en karta över Skandinavien. 

I denna målning ser vi ett helt annat ljus och ett annat uttryck än den vi var vana att se tidigare ur Lasersteins målningar. Laserstein hade kanske närmat sig Carl Larsson i sitt sätt att måla?

Laserstein var en främling i Sverige och sökte efter ett sätt att måla för att passa in eller var det rent av en mer själslig fråga, att i sin trygghet fann hon inte det hon kunde förmedla/uttrycka  i Sverige?

I Berlin visste Laserstein var hon ville uttrycka och förmedla medans i Sverige vände hennes konstnärskap till något annat. 

Trots en omfattande produktion av porträtt, nakenheter och blomstermotiv betraktade Laserstein dem som medelmåttiga. Laserstein återvände aldrig till Tyskland igen, hon valde att leva som kvinnlig konstnär i Sverige.

Hennes mamma hade mördats i koncentrationslägret Ravensbruck och hennes syster hade tvingats att leva gömd. I Tyskland under 1950-1960-talet återgick kvinnans roll som husmor och att köks arbeta. 

Det abstrakta måleriet var det som gällde i Tyskland, allt traditionellt framställande förknippades med nazismen. Laserstein valde att vara en kvinnlig konstnär i Sverige.

Att se Lasersteins målningar och veta hennes historia är precis vad konst är, tidsdokument över en tid men i detta fall känns det som om skedde nu. Man kan följa Lasersteins konstnärliga process och det är traditionell måleri som redan då var teknisk driven. 

Konstverket I min ateljé från 1928 avbildar Laserstein sig själv och sin vän, kvinnliga favoritmodell i Lasersteins ateljé, kvinnan ligger naken i en rofylld position, denna målning gjordes under en tid då enbart manliga konstnärer hade rätten att porträttera nakna kvinnor, i detta verk skrev Laserstein in sig i historien enlig mig.


Lotte Laserstein, Porträtt Walther Beyer 1947, Moderna Museet, September 2023.
 Foto Mimmie Bon

Det finns fantastiskt många konstverk som berör och ett av de är porträttet av skulptören Walther Beyer från 1947, en medelålders olycksbroder i sviten målarrock. Han sitter och tecknar och ser oss, dvs betraktaren rakt i ögonen, som om det är oss han ritar av skärpan i hans blick blandas med förtvivlan...

Till alla verk finns förklaringar och historier man inte kan få nog av.

Lotte Laserstein utställning, Moderna Museet, September 2023. Foto Mimmie Bon

Lotte Laserstein utställningen, Moderna Museet, September 2023. Foto Mimmie Bon

Lotte Laserstein, Aftonsamtal 1948, Moderna Museet, September 2023. Foto Mimmie Bon

Lotte Laserstein, Moderna Museet, September 2023. Foto Mimmie Bon

Lotte Laserstein, Moderna Museet, September 2023. Foto Mimmie Bon


En utställning jag varmt rekommenderar! Pågår fram till 1/10-2023 på Malmö Museet.



Kommentarer

Populära inlägg