Takao Momiyama, Vävstolsmuseet, Glimåkra

Kimono i Sashiko teknik av Takao Momiyama, Vävstolsmuseet, Glimåkra.

KONST Glimåkra Vävstolsmuseet. Det är nästan andaktsfullt att stiga in i det lilla utställningsrummet på Vävstolsmuseet i Glimåkra. Det är den svensk-japanske konstnären Takao Momiyama som visar sömnadens kraft som metafor och den symbolik som är associerad med synålen. Detta gäller särskilt de universella frågorna om identitet och existentialism som knyter ihop Momiyamas levnadsfilosofi. 

Sashiko av Takao Momiyama, Vävstolsmuseet Glimåkra

I utställningsrummet kan man bland annat se arbetskläder som använts och nu lappats och lagats i sömnadstekniken Sashiko som betyder "små hugg". Stygnen är av det allra enklaste slaget, upp och ner för hand med nålen och enbart förstygn. Stygnen kan slingra sig på ett oregelbundet sätt främst för att förstärka och hålla ihop flera lager av tyg. Enkla stygn till synes men det krävs stor skicklighet att få Sashiko att bli ett funktionellt plagg då funktion är ett fundament i det gamla japanska hantverket. 


Sashiko på bomull, av Takao Momiyama, Vävstolsmuseet i Glimåkra.

För förr i Japan var det hårt reglerat vilken samhällsklass som fick klä sig i vilka färger och vilka material som var tillåtna. Många levde i en svår fattig situation och levde därmed ett hårt liv. Bönder kunde vara hantverkare, fiskare, köpmän och gruvarbetare och att lappa och laga sina arbetskläder var en nödvändighet för den fattiga befolkningen i Norra delen av Japan. Arbetskläderna användes i generationer. Momiyama samtalar direkt med betraktaren och introducerar oss idén om sömnad på Vävstolsmuseet i Glimåkra. 


Tabi, träningsskor, sashiko på bomull, Takao Momiyama

Sashiko på bomull, av Takao Momiyama

Momiyamas verk är en perfekt balans mellan ren form och funktion. Klädernas historia som är kopplad till dess ägare understryks snarare än betydelsen av den anonyma personen som kan ha sytt det originala tygföremålet i första hand. Lapparna har trasats sönder och ersatts av andra, lager på lager som kartor av olika tyger på varandra, ibland nästan genomskinliga av slitaget. Det är hampa, i blått, i olika nyanser, randigt och rutigt som ger en stark koppling till japansk modeteknik.

Sashiko- en hyllning till ömt lagade och stoppade kläder av Takao Momiyama.

Momiyama visar sömnad som en artistisk process, sömnad som en tyst kontemplativ aktivitet, sömnad som en konversation med ytan av tyget, sömnad som intervention, sömnad som en konnektiv handling där alla är en del av de komplexa tygerna i Momiyamas enastående konstnärliga tillvägagångssätt där själen, auran och minnet är av yttersta vikt både andligt och konceptuellt. Komplex enkelhet är just det som gör verken så kraftfulla.  

Det är väldigt gripande att se en människas liv materialiserat mitt framför en i ett utställningsrum. Det finns något på djupet, något kännbart som säger mycket om oss människor och om vår tid. Kanske söker vi något autentiskt just i dessa tider då recycling är ett miljövänligt alternativ till mode-och textilindustrin.

Saknar vi kanske något i våra liv, där en annan människas liv kan fylla vårt sökande. Sashiko- en hyllning till ömt lagade och stoppade kläder är som en minnestavla över livet, vi människor levt och lever.  

Utställningen Sashiko av Takao Momiyama pågår fram till den 29 augusti på Vävstolsmuseet i Glimåkra.

Kommentarer

Populära inlägg