Louise Waite, The folley, Wanås Konst

 

Louise Waites "The Folley", Wanås Konst, Foto: Mimmie Bon 2020.

På Wanås Konst visas nu "The Folley" av Louise Waite (F.1988).  Namnet "The Folley " har ett dubbelbottnat namn, det har två olika betydelser dels är det benämningen för en prydnadsbyggnad men också benämningen för dårskap vilket blev ledorden för Louise Waites bröd verk. 

"The Folley" blev till slut ett konstverk som krävde ca 300 brödlimpor vilket är ca 12 tusen brödskivor. Konstverket är mer än en och en halv meter högt och ca 5 meter i diameter. 

Tornet tog 7 dagar att bygga och ställs nu ut på Wanås Konst för besökarna att beskåda föråldringsprocessen.

"The Folley" är en engelsk tradition från 1700-talet av prydnadsbyggnader utan funktion som förskönade den engelska landskapen eller landsbygden. Det är dekorativa byggnader som byggdes och fungerade som statusmarkör i England.

Louise har jobbat med bröd i ca 5 årstid i sitt konstnärskap. Brödet har Louise använt som referens kring symboliken över våra traditioner kring bröd på olika sätt, både i hem och industri för hur brödet följt samhällsutvecklingen genom tider. Men också som byggmaterial i ett mer undersökande och utforskande sätt för att se hur bröd ter sig och förhåller sig i en mer konstnärlig form. En närstudie av material. Louise skulpterar med bröd. Louise är från Malmö men bor numera i Norrköping, studerat i England Fri konst.


Louise Waites, Wanås Konst, Foto: Mimmie Bon 2020.

Intresset för Folleys har Louise då hon är halvengelsk och har vistats mycket kring engelska landsbygden då släkten finns i England.  Själva brödtornet som byggnadskonstruktion avslöjar en fantastisk historia kring medeltida borgar. Medeltida borgar byggdes inte för att ha en funktion utan var mer avsedda för att betraktas. En borg skulle vara vacker att betraktas.  Det var en form av ett slöseri. Ett behov av det dekorativa som offentlig konst för de som hade pengar. Borgar skulle vara vackra att beskåda. 

Hela tankesättet kring borgar på 1700-talet var ett sätt för människan att leka. Det var den lekandes människans behov. Louise Waites borg har inga fönster, det betyder att man inte kan se in i borgen.

Louise Waites "The Folley", Wanås Konst, Foto: Mimmie Bon 2020.

När det var oljekris i Sverige så betalde man skatt per fönster, vilket gjorde att många bommade sina fönster för att inte betala skatt mm. Så nog finns det alltid något att berätta om samtidskonsten, samtidskonsten hänvisar alltid till vår historia. Själv ser jag Louise Waites "The Folley"s verk som en symbol för 2020:s världsepidemi Covid -19, som stänger in människor i sina hem. Det har visat hur kreativa människor tvingas vara för att upprätthålla ett socialt-umgänge. "The Folley" är ett konstverk som är gjord som samtidskonst och den beskriver hela vår tillvaro och på Wanås kan vi beskåda den och följa dess föråldringsprocess, likaså vi får följa Covid -19 pandemin. Någonstans är vi alla medvetna om att pandemin har ett slut och det har "The Folley" med. 

Louise Waites "The Folley", Wanås Konst, Foto: Mimmie Bon 2020.

Louise Waites "The Folley", Wanås Konst, Foto: Mimmie Bon 2020.

Louise Waite är modig som vågar agera som Marie Antoinette en gång gjorde, att använda bröd som konstmaterial då världen svälter har provocerat många. Men brödborgen öppnar också upp för konsten och konstnärerna att arbeta med vardagliga material som inte kostar så mycket som konstnärsmaterial gör ibland. Framför allt om man inte har en inkomst då tar man billiga material för att uttrycka sig. "The Folley" pågår fram till den 1 november på Wanås Konst!


Kommentarer

Populära inlägg