JOCKUM NORDSTRÖM, UTAN LYKTA SKISSERNAS MUSEUM

Skuggspelet, The Anchor Hits the Sand, Skissernas Museum, Foto: Mimmie Bon

Jockum Nordström ( f. 1963) är en utav våra mer internationellt framgångsrika konstnärer. Det var 2005 som vi senast såg en utställning av Jockum Nordström men äntligen äntrar Nordström svenska utställningsscenen och han gör det som Nordström alltid gör med bravur. Det är Skissernas Museum i Lund som gör en ny utställning som är för bra att för att missa. The Anchor Hits the Sand är utställningens huvudverk och  därmed det största verket. Verket utspelar sig i ett litet rum på översta våning på Skissernas museum och är som ett mekaniskt skuggspel på ena sidan, den sidan som framstår som framsidan ser man genom ett tunt pappersridå eller semitransparenta väggen skuggfigurer som rör sig. 

Känslan av ett skådespel infinner sig snabbt och jag dras omedelbart in i Nordströms kreativa och lekfulla bildvärld. Skuggspelsinstallationen är ljudsatt av konstnärens son Rudolf Nordström alias Mr. Tophat. Bilduttrycket bygger på den teknik som Nordström bemästrar bäst och det är kollageteknik som är finurligt skapat. Illusionen i The Anchor Hits the Sand upprepar sig aldrig utan det är nya scener som utspelar sig i skuggspelsinstallationen. Pappersfigurerna får en ny användning i verket då de är övergivna figurer som återupplivas och får stå för underhållningen i detta stora verk . 

Utställnings-vy Skissernas Museum, Jockum Nordström, Utan lykta, Foto: Mimmie Bon

Nordström rör sig i en blandning av förnimmelse, fantasi och dröm i sina verk.  I varje verk väcks min nyfikenhet, skaparglädje men också viljan att uttrycka mig. Jag dras bara in i den känslan, där allt skapande är tillåtet.

Jockum Nordström, Skissernas Museum, Foto: Mimmie Bon

Vi får också ta del av modellverket vid arbetsnamnet Triumfbågen för haltar som snart skall uppföras i ett stadsområde i Stockholm. Modellen är en av flera förlagan som är  uppbyggd av tändsticksaskar.

Att det blev tändsticksaskar var för att familjen hade gasspis och en dag när Nordström städade hittade han enormt många tändsticksaskar. Det blev startskottet för tändsticksaskbyggandet som inte alls var planerat. Nordström jobbar ymnigt, det han har hemma arbetar han med. Nordström beskriver att han jobbar på utan att tänka att det måste bli ett verk från början. Han målar några månader, klipper ett tag sedan lite till så blir materialet liggandes som ett lövhög som han sedan arbetar med i sina konstverk.

Jockum Nordström, Skissernas Museum, Foto: Mimmie Bon

Nordström har genom åren skapat sig en välbehövlig plats på konstscenen genom sina prestigelösa och talrika verk. Nordströms prövande arbetsmetod med kollageteknik, tusch, skulpturer, målningar och blyerts bjuder på en enkelhet men också ett stort allvar som är resultatet av ett konstnärskap som banat vägen för flera andra tecknare och konstnärer runt om i världen. Det är  Jockums Nordströms stora styrka och avtryck. Nordström menar på att det finns en värdelöshet i konsten som är det mest värdefulla. Det är när det helt plötsligt brinner det till och då finns det där.

Bak rigel, Jockum Nordström, Skissernas Museum, Foto: Mimmie Bon

Det som visas på Skissernas Museum är en del av det som var tänkt som processen men som till slut visade sig bli färdiga verk.

Utan lykta, Jockum Nordström, Skissernas Museum, Foto: Mimmie Bon

Kommentarer

Populära inlägg