If you don´t like art, Goodbye, Fuck off, Go home!

Introduktionen till utställningen i Konsthallen på regionsmuseet, utställning med samma utställningsnamn.

Regionsmuseet i Kristianstad pågår just nu utställningen: I you don´t like art, Goodbye, Fuck off, Go home! Utställningen ställer frågan. Är det möjligt att observera och ta pulsen av samtida konst nästan när den skapas? Konstverk som är inköpta mellan 2013 till 2015 presenteras i en samutställning med namnet: I you don´t like art, Goodbye, Fuck off, Go home! 
Utställningen pågår från den 15/6-29/9-19.

Att samtidskonsten är föränderlig vet vi, dock är vi så föränderliga själva? 
Utställningen är väldigt omfattande och vi får ta del av många olika medier och uttryck, från vilt måleri, minimalistisk skulptur till omtalad videokonst. 
Att strosa runt bland alla verk som är inköpta under åren 2013-2015 känns fortfarande aktuella och utställningen håller för att samtala om samtidskonsten. Utställningen samsas i storslagna historiska och vardagsnära berättelser där plats, historia, identitet och vardag diskuteras. 

Aida Chehrehgoshas fotografiserien, Black thoughts, 1-5 ur serien/ I can´t stop thinking från 2014.
Fotografiserien Black thoughts, bearbetar den ångesten som är återkommande då nattens mörker uppenbarar sig. Aidas fotografier återspeglar ett vackert obehag som etsar sig fast på näthinnan.
Det är gåtfulla rum som presenteras i en välkomponerande iscensättning och som är skapta för att beröra.


Aida Chehrehgoshas, Black thougths, Regionsmuseet Kristianstad.

Aida Chehrehgoshas, Black thougths, Regionsmuseet Kristianstad.

Aida Chehrehgoshas, Black thougths, Regionsmuseet Kristianstad.



 Tiril Hasselknippe, Surfboard blue/green/clear (2014), Surfboard, blue/red/clear (2014).

"Att surfa är som att flyga. Kroppen både rör vid vatten eller inte. Din fysiska kropp dekonstrueras och smälter in i den större kroppen under dig. Du faller av och in i en omfamning av omfattande magnitud. Den drar dig runt i riktningar du själv inte har valt. Du håller upp armarna för att skydda dig till du återstår som en människa."

Så beskriver Tiril det och med den känslan förs du in i hennes konstverk som är surfbrädor gjorda i fiberglas, pigment och akryl. Hasselknippel intresserar sig för skulpturen som fysiskt objekt och som en förlängning av människan. Upplevelsen av hennes skulpturserie är förknippad med surftraditionen från Kaliforniens stränder och dess kulörer återspeglas i Hasselknippels verk.


Tiril Hasselknippes Surfboard blue/red/clear, Surfboard green/blue/clear 2014, Kristianstad Museum



Tiril Hasselknippes Surfboard blue/red/clear, Surfboard green/blue/clear 2014, Kristianstad Museum

Tiril Hasselknippes Surfboard blue/red/clear, Surfboard green/blue/clear 2014, Kristianstad Museum

Tiril Hasselknippes Surfboard blue/red/clear, Surfboard green/blue/clear 2014, Kristianstad Museum

Tiril Hasselknippes Surfboard blue/red/clear, Surfboard green/blue/clear 2014, Kristianstad Museum

Tiril Hasselknippes Surfboard blue/red/clear, Surfboard green/blue/clear 2014, Kristianstad Museum



Yngve Holen, diskuterar samhällets konsumtionsbeteende och  hur tekniken sätter nya förutsättningar för våra liv och värld. I konstverket Sensitive for detergent, 2014 ser vi tvättmaskinstrumman placerad på ett handbyggt podium för att på så vis diskutera konsumtionssamhällets ständiga nötande kraft på vår tillvaro men också på hållbarhet och människans beroende situation till dagens teknik.
I konstverket presenteras även vitvaror, en matvara utskriven i 3D föreställande överkörd köpt förpackad kyckling, nya märkesstrumpor som har kvar sin förpackning och ett bilmärkesemblem.

Yngve Holen, Sensitive for detergent, 2014, Kristianstad Konsthall.

Superflex, Supercopy, Lacoste pink, 2002-2007, Supercopy, Lacoste lightblue (blackout)

Superflex består av Jakob Fenger, Rasmus Nielsen, Björnstjerne Christiansen samtliga hemmastadda i Danmark. Gruppen arbetar med projekt som rör makt, demokrati och självorganisering. 
I Supercopy ifrågasätter Superflex lagar kring upphovsrätt och ställer frågan om ett kopierat varumärke kan bli mer etablerat än originalet?

I Supercopy lyfter Superflex fram det socioekonomiska problemet med produktion av lyxkopior under svåra arbetsförhållande i Asien för försäljning till turister i västvärlden. 

Superflexs Supercopy Lacoste/pink, Lacoste/lightblue, Kristianstad Konsthall.



Dit-Cilinn arbetar mestadels med material som blir essentiellt för den visuella upplevelsen av hennes konstverk. Varje material är noga valt och har sin betydelse för helheten. 

I Altar & Trim I, 2009, träffar vi på hästtagel, glas, bladgul och stål. Det är specifika material som annars har rituella antydningar som vi nu får träffa i ett annat format. 

I Crust, 2014, ser vi skulptur i blandad teknik, gips, alun och kvarts. 

Dit Cilinns Crust, Kristianstad konsthall.


Dit Cilinns Crust, Kristianstad konsthall.

Dit Cilinns Crust, Kristianstad konsthall.

Dit Cilinns Altar and Trim I, Kristianstad konsthall.

Dit Cilinns Altar and Trim I, Kristianstad konsthall.

Dit Cilinns Altar and Trim I, Kristianstad konsthall.



Sirius Namazi, Chandalier, 2014. Vid 8-årsåldern upplevde Sirius att hans hem plundrades och förstördes i kriget i Iran. Familjen flydde till Sverige. De enda foton som finns kvar av hans hem är numera blekna och många förstörda. I Chandalier, återskapar Sirius minnen av familjens ljuskrona. Ett bevis och minne av något som funnits och som har förstörts. Det är med vemod att återigen bevittna krigets handlingar och konsekvenser.

Sirius Namazis Chandalier, 2014, Kristianstad Konsthall.
 
Tobias Bernstrup, South of heaven, 2014, A murder of Crowns, 2014.
Bernstrups konst rör sig mellan det virtuella och verkliga, med en facination för det dystopiska landskapet. I verket, South of heaven återspeglar Bernstrup konstverket Klosterkyrkogård i snö av den tyske romantiske konstnären Caspar David Friedrich (1774-1840). Målningen förstördes i Berlin 1945 av de allierade i bombattentat under andra världskriget. Kvar av tavlan finns bara ett fotografi. Bernstrup har återskapat målningens motiv i form av landskapsmodell vilket utgör scenen för filmen.

Tobias Bernstrups South of heaven. Kristianstad Konsthall.


Tobias Bernstrups Murder of Crowns, avbildar Bernstrup bombflygsarmada av hundratals plan som kommer över himmelen likt en flock fåglar. Bombplan som pulveriserade städer som Dresden och Berlin. Kristianstad Konsthall.

NoCo som är Nordic Contemporary Art Collection har verkligen fångat en tidkapsel i utställningen IF YOU DON´T LIKE ART, GOODBYE, FUCK OFF, GO HOME! En utställning som är skarp och intressant för samtidskonsten. Vi är priviligierade att få ha en sådan utställning i Kristianstad. Hatten av! Besök utställning eller fuck off!

Kommentarer

Populära inlägg