We have a dream, Regionmuseet Kristianstad


Foto: Paul Rusesabagina, människorättsaktivist, räddade livet på 1268 tutsi och hutuflyktingar 
genom att ge de en fristad i Kigali där han var hotellchef.

Besökte Regionmuseet i Kristianstad för att titta på utställningen "We have a Dream".
På tredje våning fann jag utställningen som är en vandringsutställning med stöd från bland andra The Crafoord Foundation, The Rauol Wallenberg Institute of Human Rights and Humanitarian Law.

Utställningen är tillägnad alla de som vågar drömma och som omvandlar sina drömmar till handling, står det på väggen in i utställningshallen.


Jag träder in i minst 4 utställningsrum och jag möts av stora fotografier samt anar jag ljud från högtalarsystemet. Samtliga fotografier är i stående format, vissa ansikten känner jag genast igen medans andra gör mig väldigt nyfiken.
Temat "We have a Dream" känns högaktuell då världen ser ut som den gör idag, där konflikter och slitningar mellan olika religioner, nationer uppdagas varje dag mm.

Att då stiga in i en utställning där inflytelserika personer varvas med ungdomar och de som vågar agera och strida för medmänsklighet och människans rättigheter är inget annat än mod.

Foto: Inna Shevchenko, journalist och feministisk aktivist, tvingades efter ett flertal
uppmärksammade aktioner lämna hemlandet Ukraina.

Foto: Patti Smith, Sara Larsson, Loreen mm
Att skapa en plattform där gemenskap över gränser visualiseras och framförs på detta sätt är effektivt. Jag som betraktare får snabbt en relation till ämnet och jag söker mig snabbt till de fotoobjekt som tilltalar mig, dvs till de personer jag finner intressanta.
I detta fotohav på ca 100 porträttsfotografier finner jag också nya namn som jag bekantar mig med.

Utställningsrummen är rymliga och fotografierna är hängda på mänsklig längd, där jag som betraktare kan titta rakt in i ögonen på de som porträtteras, vi är i jämnhöjd vilket känns befriande.
Fotobjekterna belyses av kallare belysning och där man har valt att arbeta med ljusspott vilket gör att fotografierna och texten kommer till sin rätta.


Det känns väldigt fint också att i varje rum finner jag en fondvägg som målats i  en röd-kulör, vilket aktiverar hjärnan en liten srund och det gifter sig fint till de svarta ramarna och fotografierna.
Det finns ett fint samspel mellan rummet, fotoverken och belysningen.

Foto: Urmila Chaudhary, människoaktivist, såldes till slaveri som femåring i Kamlari, 
valdes 2007 som första ledare Common Forum For Kamlari Freedom

Foto: Fatima Naza, kvinnorättsaktivist, blev som 17-åring Montenegros första
romska kvinnorättsaktivist. Kämpar för frihet och rättvisa inom familj och samhälle.


Foto: Yeonmi Park, Nordkorea,  journalist och människorättsaktivist, flydde 2007 från sitt hemland
till Kina. Arbetar nu från Sydkorea med traffickingoffer och mänskliga rättigheter.

Jag går där en längre stund och läser och tittar på fotografierna samtidigt kan jag inte sluta tänka på Martin Luther King, I have a Dream, där hans vision var att svarta och vita människor i framtiden kunde leva som jämlikar.

Patti Smith, musiker, poet och författare. Aktiv i politiska aktioner kopplade till
mänskliga rättigheter, demokrati, miljö och nedrustning. Ledande gestalt inom punkrörelsen.





Utställningen speglar en fin bild av vårt mångfald,  kvinnor och män presenteras väl likaså vår klassidentitet.

Det finns en fotobok med samma titel som utställningen i varje rum där man kan fördjupa sig mer i intervjuerna, likaså kan man höra intervjuerna via högtalare mm.



"We have a Dream" är en utställning som jag tänker föra vidare till mina elever för att lyfta frågorna om mod, medmänsklighet och människans rättigheter. Det känns viktigt.

Jag avslutar med en av mina främsta förebilder. Jan Eliasson.

Foto: Jan Eliasson, diplomat, politiker och fredsmäklare.

Foto: Masha Alyokhina, aktivist och medlem i Pussy Riot.

Du har också möjlighet att lämna dina drömmar tillsammans med andra besökare.









Kommentarer

Populära inlägg