Schack Matt, Slöjdgalleriet Linköping

Längst in i Slöjdgalleriet finns utställningen Schack Matt

På Slöjdgalleriet i Linköping hittade jag en utställning vid namn Schack matt som presenteras av studenter från Slöjd, hantverk och formgivningsprogrammet år två vid Linköpings universitet.

Vad jag har förstått så är utställningen en beställning/ ett uppdrag från Linköpings universitet, Projekt Campus LIU, tanken är att med hjälp av studenterna skapa spelpjäser till ett schackspel som skall placeras på plan 3 vid studenthus Valla.
LIU`s studenter ha haft en intention att arbeta med miljömedvetenhet och hållbarhet.
Det betyder att slutprodukten måste anpassas efter miljön i studenthuset.

Dämpad varm belysning som ger trä material och den vinröda kulören ett dämpat uttryck.

Utställningsrummet är litet och då vi är flera som är intresserade av att titta så får besökaren ta sig en runda i själva Slöjdgalleriet i väntan på att komma in till utställningen. Det gör att förväntningarna ökar och som besökare så tar man sig tiden att verkligen ta sig an utställningen. Själva namnet Schack Matt är för mig lätt identifierat och att bara blicka över rummet så känner jag genast igen schack rutorna som är återkommande i såväl golvet som vid studenternas skisser på väggen.

Vissa spelpjäser är överdimensionerade medans andra är i mindre format. Jag finner material som trä, stål, textil, mm. Vi första anblick så saknar jag bild på själva Studenthuset Valla, jag skulle vilja ha en bild för att sätta mig in i projektet dock är det nog en yrkesskada mest...


Niklas Karlsson och Johanna Wälivaara valde att blanda trä och metall då det var de kunskap de tillsammans hade. De använder björk som träslag och mässing som metall.

Pernilla Andersson och Hanna Larsson valde att arbeta med läder och ull och har inspirerats av floran.

Lucas Kristoffersson och Markus Wallströms bidrag i stålplåt, tanken har varit att låta pjäsen 
växa ut ur en stubbe fast då i stålplåt istället.

Här är Alice Brengdahl och Riina Kauppis bidrag som har fått sin form efter löv. De valde att arbeta med ett material som är lätt och istället har de en tanke kring sin färgsättning som representerar de fyra årstiderna.

Olof Davidsson har försökt att kombinera det traditionella formerna fast då på sitt unika sätt för igenkänningsfaktorn.

Elin Malmgren och Nelly Wieselgren har arbetat i textil för att skapa en mjuk schackspjäs med pjäsernas namn på olika språk. Kulörval på tyget och broderiet är valda efter färgsättningen i Studenthuset Valla.

Det var tyvärr dessa bilder jag fick med mig, det blev svårt att fotografera då det lilla utställningsrummet fylldes med besökare, det blev snabbt trångt och från att vara besökare blev det mer som en samlingspunkt för människor att träffas och diskutera livet överlag.

Det är en fin utställning med roliga schackpjäser ideeér, representativ dock med ett minus för skisserna..skisser är a och o för mig i min profession och jag är kräsen som bara den, skisser skall presenteras med samma värdighet som slutprodukten och här tycker jag att det brast då de är satta med runda vita häftstift.. Dock är det en nörds vilja.

Utställningen sponsrades av Colorama mm och som professionell färgsättare tycker jag att det är kriminellt att inte sätta ut NCS nummer eller färgnamn på de kulörer som presenteras, för färg är ju något som attraherar eller distraherar människor... (nörd eller hur)…:)



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg